За останні роки офіси багатьох компаній і житла неабиякої кількості заможних українців прикрасилися витонченими малюнками з кольорового скла. Вітражі замовляють і як незвичайних малюнків на стіни, і як вишукані міжкімнатні перегородки, і для прикраси стель. Навіть невелика вітражна студія, в якій працюють 1-2 майстри, приносить від 20 до 35% прибутку.
При цьому кількість майстерень, які працюють зі склом, невелика - навіть у Києві та околицях, незважаючи на постійно зростаючий попит, існує близько 30 фірм, з яких великих налічується менше десятка. Тому особливої боротьби за клієнтів між скляних справ майстрами не відбувається - замовників вистачає на всіх. Схожа ситуація і в інших великих містах, а от на периферії вона відрізняється - поки даний ринок намагаються освоювати одиниці, найчастіше це місцеві майстри-самородки, самостійно осягають тонкощі ремесла. Почасти саме через невисокий рівень конкуренції і поступово збільшується (особливо в регіонах) попиту вітражний бізнес привертає все більше новачків. Однак дана ніша поки не заповнена і наполовину. Як все починалося Самі учасники ринку виділяють кілька умов, при дотриманні яких новачок має шанси домогтися успіху в бізнесі. Приміром, Антоніна Черненко, засновник однойменної київської майстерні, вважає, що дуже важливо набратися досвіду перед відкриттям власної справи. А Денис Кутняхов, арт-директор студії Soncevid, переконаний, що робота майстерні набагато ефективніше, якщо працюють тільки дипломовані художники-вітражисти - освіта і набуті навички дозволяють їм максимально швидко і креативно вирішувати поставлені завдання. Пані Черненко також вважає, що вижити і закріпитися на ринку мають шанси тільки ті компанії, які зможуть привернути увагу клієнтів унікальністю роботи. «Конкуренція проявляється не стільки в кількості замовників, скільки в якості виконуваних робіт. Вітражі - в першу чергу мистецтво, а майстри - художники, тому ставити виробництво на потік, виготовляючи сотні вітражів на місяць, нерозумно. За портфоліо можна судити і про талант розробника, адже чим різноманітніше твору, тим краще », - пояснює бізнес-леді. На елітарність продукції рекомендує зробити ставку і Ігор Ільченко, директор майстерні Gold Glass. Причому під елітарністю експерт розуміє не нечувано високі ціни на вироби, а якість та витонченість продукції, а також унікальні авторські малюнки та методи обробки скла. За словами експертів, на ринку існують і компанії, що налагодили масове виробництво одноманітних вітражів, проте їхні перспективи досить туманні, адже в багатьох випадках заздалегідь розроблене шаблонне виріб не вписується в інтер'єр замовника.
Пан Ільченко, навпаки, радить уважніше прислухатися до побажань клієнта і по можливості навіть приймати за основу ескіз, запропонований ним або зроблений за його ескізами. Багато не треба Примітно, що стартові інвестиції у відкриття студії вітражів порівняно невеликі - близько 8-10 тис. грн. У даному випадку мається на увазі невелика майстерня, розташована чи не в квартирі підприємця. Основні статті витрат - закупівля набору інструментів (3-3,5 тис. грн), вітражного скла (500-600 грн кв. М), верстата для обточування скла (1-3 тис. грн), фольги, олова і спеціальних рідин. Потреби в наймі додаткового персоналу немає (якщо бізнесмен уміє працювати з вітражним склом і володіє навичками художника) - на перших порах цілком можна справлятися самому. При всьому цьому повернути вкладення вдасться досить швидко - навіть при невеликій кількості клієнтів перший же велике замовлення окупить інвестиції в інструменти, а загальний термін повернення складе близько півроку. «В середньому один майстер збирає 2 кв. м вітража на місяць, - ділиться досвідом Антоніна Черненко. - А вартість готового виробу - від $ 300 і вище, до декількох тисяч доларів за кв. м, в залежності від обраної техніки, складності малюнка і використовуваних матеріалів ».
У той же час Ігор Ільченко вважає, що в деяких випадках краще відкривати відразу солідну майстерню, хоча і будуть потрібні значно більші вкладення - десятки тисяч доларів. «Подібна студія може приймати замовлення чи не на будь-який смак і колір, виконувати декілька робіт в різних техніках одночасно, що в довгостроковій перспективі принесе більший прибуток, ніж праця одного майстра», - пояснює експерт. Термін окупності вкладень складе мінімум рік, а найімовірніше - півтора чи два. Проте Денис Кутняхов попереджає, що при відкритті великий майстерні критично важливо грамотно підійти до питання набору персоналу, підібрати не тільки професіоналів, а й людей, готових працювати в команді, до того ж здатних відмовитися від стереотипних підходів у творчості. Вдень з вогнем Проте навіть висока якість робіт і унікальність задуму самі по собі не принесуть прибутку бізнесменові, що вирішив зайнятися вітражами. Для залучення клієнтів оператори ринку витрачають чимало часу і сил. «Мій досвід показує, що непогану ефективність демонструє« сарафанне радіо », а нецільова реклама, наприклад зовнішня, деколи може взагалі виявитися марною, - розповідає Ігор Ільченко. - Не варто забувати, що вітражі - довговічний продукт, і замовляють його нечасто ». Колеги бізнесмена уточнюють, що в успішному просуванні важливу роль відіграють сайт компанії, де кожен відвідувач може ознайомитися з раніше виконаними роботами, і участь майстерні в спеціалізованих виставках, у тому числі і міжнародних.
Також оператори ринку єдині і в думці про те, що можливості для цінової конкуренції в даній сфері бізнесу досить обмежені. Тому більшість із них категорично відкидають навіть ідею залучати клієнтів, знижуючи ціни, оскільки заради цього доведеться адекватно знижувати і якість продукції. «Витрати на імпортну сировину - від виробничого обладнання до витратних матеріалів, а також нестабільний попит на вітражну продукцію значно зменшують можливість лояльної для споживача цінової політики, - стверджує пан Кутняхов. - Єдиний шлях зменшити собівартість виробів і, відповідно, продажну ціну - постійні експерименти і використання власних розробок ». Бути в темі
За словами Антоніни Черненко, найчастіше клієнти замовляють вітражні вікна, двері і вставки в них, а також панно для установки в нішу з підсвічуванням. А ось стелі і перегородки особливим попитом не користуються. «Світильники, вази, блюда і інші вироби побутового характеру - найрідкісніші замовлення, - коментує пані Черненко. - І не дивно, адже ціна, наприклад, світильника дорівнює вартості стелі. Світильник збирається з маленьких шматочків скла, а кропітка праця завжди цінувався і цінується дорожче ».
Незважаючи на всі труднощі, гравці ринку переконані у перспективності свого бізнесу. «Я передбачаю велике майбутнє вітражного виробництва в Україну. У сучасній архітектурі часто застосовуються композиції зі скла. Сучасний вітраж «живе» не тільки у вікнах будинку, але і в інтерьерних перегородках, підвісних стелях каркасних, настінних світильниках, люстрах і нішах. Саме цей безмежний спектр можливого застосування вітражної технології і вселяє здоровий оптимізм », - резюмує Денис Кутняхов.
|