Інтернет-магазинів стає все більше - обсяги електронної комерції в найближчі два роки зростуть на 25%. Розвиток ринку стримує тільки відсутність дешевої доставки. Якість та ціни пошти влаштовують не всіх. Якщо є гроші, можна закупити вантажівки і створити власну службу доставки. Можна субсидувати доставку, як роблять великі гравці начебто Ozon. А можна віддати кур'єрську доставку на аутсорсинг, як робить більшість невеликих інтернет-магазинів. При будь-якому з варіантів доставка з'їдає в середньому до 10% прибутку інтернет-магазинів. Не дивно, що в столиці Росії і в столиці Уралу з'являються стартапи, які намагаються вирішити цю проблему. Ось свіжі приклади. Термінал самообслуговування
Інвесткомпанія Svarog Capital каталізувала проект PickPoint зі створення мережі постаматов - аналогів камери зберігання з терміналом оплати, де люди можуть самостійно оплатити і забрати товар, замовлений в інтернет-магазинах або за каталогом.
За словами Надії Романової, генерального директора створеної під проект компанії «Мережа автоматизованих пунктів видачі», ще до старту укладені договори з 25 інтернет-магазинами і торговцями за каталогами, серед яких, наприклад, компанія «Ів Роше».
У планах - довести до 2015 року кількість постаматов в Москві до 100 штук. Аналітики компанії прогнозують, що до 2012 року тільки ринок доставки товарів приватним особам в Москві зросте на 80% і складе $ 150 мільйонів, або 17 мільйонів посилок. Для порівняння: у Німеччині зараз функціонує близько 2400 постаматов, у Великобританії - 1200.
За підрахунками Романової, передаючи замовлення клієнтам через подібні термінали, інтернет-магазини можуть скоротити витрати на доставку на 15-20%. Самообслуговування дозволяє уникнути черг, а зручне територіальне розташування терміналів економить час і гарантує отримання замовлення точно в строк.
Кур'єри на скутерах
Роман Прилипко приїхав з Магнітогорська до Москви в 2009 році. Колишньому співробітнику девелоперської компанії відразу впало в око відсутність у столиці по-справжньому швидкої служби доставки. Восени 2009 Прилипко почав її створювати: розробив фірмовий стиль, інтернет-сайт, орендував офіс і найняв співробітників. Щоб водії не простоювали в пробках, Прилипко посадив їх не на автомобілі, а на скутери, пофарбовані в яскраво-зелений колір і обладнані мотонавігаторамі. У справу було вкладено € 150 000 особистих заощаджень.
Головну ставку починаючий підприємець зробив на швидкість доставки: він гарантує клієнтам доставку протягом години. Що на виході? Жорстка дисципліна (за запізнення кур'єрів штрафують) і чітка організація (три диспетчера за допомогою трекинговий комп'ютерної програми керують 20 кур'єрами) дозволили бізнесмену-початківцю обзавестися солідними клієнтами.
Компанія Прилипко, наприклад, повністю взяла на себе доставку по Москві для інтернет-магазинів мережі аптек «36,6» (термінові замовлення) та провайдера «Скартел» (бренд Yota), ведуться переговори з авіакомпанією S7. Взимку підприємець збирається пересадити своїх кур'єрів на Daewoo Matiz (10 автомобілів закупили, 10 взяли в лізинг).
Велокурьери
Єкатеринбурзький підприємець Юрій Кукарскіх в червні 2009 року пішов ще далі, пересадивши своїх кур'єрів на велосипеди. У штаті його компанії «ВелоДоставка» сім постійно працюють кур'єрів, які роз'їжджають по місту в яскраво-червоних жилетах. Велокурьери Кукарскіх працюють тільки в межах Єкатеринбурга. Доставляють замовлення круглий рік. Один із критеріїв відбору співробітників - вміння кататися і керувати велосипедом на снігу.
Яка ціна? «Ми не робимо вартість своєю конкурентною перевагою, головне - швидкість», - зазначає Кукарскіх. Бізнесмен гарантує, що вантаж буде доставлений в будь-яку точку міста протягом двох годин. При цьому 80% клієнтів, за визнанням підприємця, - інтернет-магазини.
|